N-VA Wuustwezel roept burgemeester op Amnesty International te sensibiliseren voor het onrecht van de Catalaanse politieke gevangen

Op 19 december 2019, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Cultuur (+ erfgoed en toerisme)

De N-VA Wuustwezel stelt zich de vraag waarom Amnesty International het onrecht wereldwijd wil bestrijden, doch de ogen sluit voor het onrecht in Catalonië waar 9 vreedzame politici werden veroordeeld tot zware gevangenisstraffen. Bestuursleden van de N-VA hebben dit op een ludieke manier willen duidelijk maken. Zij kregen bij deze actie morele ondersteuning van Anna Castillo, een Catalaanse vreedzame activiste voor onafhankelijkheid.

Recentelijk werden er in onze gemeente een aantal banners opgehangen in samenspraak tussen Amnesty International en het gemeentebestuur. De banner roept iedereen in de gemeente op de mensenrechten te verdedigen.

Met deze actie wil de N-VA-afdeling het gemeentebestuur en Amnesty International sensibiliseren ook de Spaanse schande van de Catalaanse politieke gevangen internationaal aan te klagen via hun gekende schrijfacties. Deze 9 vreedzame politiekers, die werden veroordeeld omwille van hun politieke standpunten, brengen de komende kerstdagen wederom niet bij hun geliefde familie door maar wel in de gevangenis. Een pure schande dat dit in deze EU nog mogelijk is. Andere landen, Polen en Hongarije, worden met argusogen bekeken maar voor het onrecht in Spanje sluit men nog steeds te veel de ogen.

De N-VA’ers zeggen: “Deze selectieve verontwaardiging is een pure schande. Ook Amnesty International, die normaal toch opkomt voor wereldwijd onrecht, zwijgt in alle talen over het Catalaans onrecht. Dit doet vermoeden dat zij stilaan een instrument zijn geworden van de Europese elite in plaats van een onafhankelijke niet-gouvernementele organisatie. Wij roepen hen dan ook op om bij de komende “schrijfacties” de Catalaanse kwestie eveneens onder de aandacht te brengen. Er is na een recente uitspraak van het Europees Hof van justitie gelukkig toch een klein sprankeltje hoop aan de horizon”

De N-VA-afdeling roept ook burgemeester Wouters op om bij Amnesty International aan te dringen deze kwestie op de agenda te zetten. Uit goede bron vernemen wij dat in een buurgemeente hetzelfde verzoek van de plaatselijke burgemeester aan Amnesty International door hen werd afgewezen, iets wat nog meer de wenkbrauwen doet fronsen.

Als men iedereen oproept tegen onrecht te vechten geldt dit ook voor het gemeentebestuur, en zeker in deze kerstperiode, periode van liefde en vrede…