N-VA WUUSTWEZEL WAARSCHUWT VOOR GEVAAR IN FIETSZONE KERKPLAATS GOOREIND

Op 1 april 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeer en openbare werken, verkeersveiligheid

De Kerkplaats in Gooreind werd onlangs ingericht als fietszone, een regeling om de veiligheid  van de fietsers te verhogen in een gebied waar zich enkele scholen bevinden.

N-VA Wuustwezel wijst er echter op dat op deze plaats de situatie niet zo simpel is als door het gemeentebestuur van Wuustwezel wordt voorgesteld en dat de huidige inrichting het gebied net gevaarlijker wordt. Op de website staat te lezen: “Aangezien op de Kerkplaats eenrichtingsverkeer geldt, mogen de fietsers volgens de wegcode de hele breedte van de rijbaan gebruiken”. In deze zone geldt echter wel éénrichtingsverkeer voor auto’s, maar tweerichtingsverkeer voor fietsers. Dat betekent dat fietsers ook in de tegenovergestelde richting naast elkaar mogen rijden maar dan wel alleen op de halve rijbaan, ze moeten rechts houden in hun rijrichting.

N-VA Wuustwezel wijst erop dat dit eerder gevaarlijke situaties schept in plaats van voorkomt. “Vermits de rijweg hier niet breed is en er enkele asverschuivingen in het gebied liggen, kunnen automobilisten zich hier plotseling met tegenliggers geconfronteerd zien, op een plaats op de weg waar ze dat absoluut niet verwachten,” zeg Jan Bastiaenssens van N-VA Wuustwezel. “Bovendien kennen de mensen de regelgeving van fietsstraten onvoldoende, zeker met de verwarrende duiding op de website van de gemeente. Trouwens, het tweerichtingsverkeer hier voor fietsers is sowieso gevaarlijk in combinatie met de schuine parkeerplaatsen waarbij automobilisten bij het wegrijden fietsers die tegen de rijrichting van de auto’s inrijden, soms moeilijk kunnen zien komen.”

De N-VA-fractie wees er in de afgelopen gemeenteraad reeds op dat de inrichting van de Kerkplaats in Gooreind tot fietszone niet zo simpel is als het lijkt en ze waarschuwden reeds voor de mogelijke gevaren. “We stelden voor om een witte onderbroken lijn op het wegdek te schilderen zodat automobilisten zich bewust worden dat er door fietsers in twee richtingen naast elkaar mogen rijden en niet strikt rechts moeten houden zoals dat bijvoorbeeld in een vergelijkbare situatie in Zundert is gebeurd,” aldus Jan Bastiaenssens, “en om in ieder geval de situatie ernstig te herbekijken, maar blijkbaar had het gemeentebestuur andermaal geen oren naar opmerkingen van de oppositie.”