Agendapunt Coronamaatregelen

Op 30 april 2020, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeenteraad

Op de recentste gemeenteraad in Wuustwezel legde de N-VA-fractie een voorstel met maatregelen op tafel om, in deze coronatijden, een bijkomende impuls te geven aan de Wuustwezelse economie en het verenigingsleven. Getroffen ondernemingen en éénmanszaken met maatschappelijke zetel in Wuustwezel zouden een waardebon van 250 € ontvangen, te gebruiken bij de handelszaken in Wuustwezel of te schenken aan verenigingen.

Gemeenteraadslid Amber Vermeiren zegt hierover: “Wij hebben voor dit voorstel gekozen omdat wij op deze manier ook een injectie kunnen geven aan de economie in Wuustwezel. Zij zorgen immers voor economische bloei en welvaart voor onze bevolking. Zonder ondernemers is er geen dorpsleven, dus ook geen samenleving.”

Datzelfde N-VA-voorstel houdt ook in dat erkende verenigingen die, omwille van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus, activiteiten in gemeentelijke zalen hebben moeten annuleren vrijgesteld zijn van betaling van de huurgelden. Ook de betaling van huur van materialen van bijvoorbeeld de uitleendienst, worden kwijtgescholden, eventueel al betaalde bedragen worden terugbetaald.

In maart reikte de N-VA de hand naar alle politieke partijen door een vergadering met de verschillende fractieleiders bij elkaar te roepen, het N-VA-voorstel werd vooraf gecommuniceerd. Amber benadrukt dan ook dat de N-VA dit voorstel had ingediend als suggestie, als eerste aanzet om via debat tot een partij-overstijgende consensus te komen voor bijkomende ondersteuningsmaatregelen. De N-VA-fractie vond het belangrijk diverse voorstellen te verzamelen om te kijken waar de nood het hoogst is. Hiermee zou men een eerste aanzet kunnen geven tot een herstelbeleid om aan de betrokkenen perspectief te kunnen bieden. Jammer genoeg kwam er na bovenvermelde vergadering geen reactie van andere partijen en werd ook de uitgestoken hand van de N-VA in de gemeenteraad niet aanvaard, wel integendeel. De bevoegde schepen deed de 250 € zelfs af als peanuts.

“Wij hebben getracht het debat in de gemeenteraad op gang te brengen vermits er voorafgaandelijk nauwelijks voorstellen van andere partijen kwamen” zegt Amber nog. “Onze fractie heeft bereidheid getoond om betrokken te worden bij het beleid en heeft gemerkt dat er op de gemeenteraad uiteindelijk WEL voorstellen kwamen van andere partijen. Hopelijk kan dit alsnog een aanzet zijn voor het nemen van goede steunmaatregelen voor de lokale economie en ondernemers want politieke spelletjes zijn op dit moment niet aan de orde.”