11-11-11 sluit de ogen voor onrecht in Catalonië

Op 20 oktober 2019, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

De N-VA uit Wuustwezel stelt zich de vraag waarom 11-11-11 wereldwijd het onrecht wil bestrijden, doch de ogen sluit voor het onrecht in Catalonië waar 9 vreedzame politici werden veroordeeld tot zware gevangenisstraffen. Bestuursleden van de N-VA hebben op dit op een ludieke manier willen duidelijk maken.

Recentelijk werden 9 Catalaanse politici door het Spaanse Hooggerechtshof veroordeeld tot opsluiting in de gevangenis voor een periode van 9 tot 13 jaar. Zij hadden het aangedurfd in Catalonië een onafhankelijkheidsreferendum te organiseren. In dit referendum sprak trouwens 92 % van de deelnemers zich uit voor onafhankelijkheid zeer tegen de zin van het centrale gezag in Madrid. Ondanks het feit dat de Guardia Civil, met geweld, een aantal mensen had verhinderd om te gaan stemmen, waren er toch nog 42% van de stemgerechtigden in geslaagd hun stem uit te brengen.

N-VA fractieleider Koen Van Putte zegt: “Als deelnemer aan de grote Catalaanse betoging een tweetal jaar geleden in Brussel, heb ik met eigen ogen kunnen vaststellen hoe de Catalanen op een vredelievende manier hun zelfbeschikkingsrecht willen afdwingen. Het is dan ook een pure schande voor Europa dat dergelijke politieke proces nog kan en het protest hiertegen met buitensporig geweld wordt bestreden.”

Gemeenteraadslid Amber Vermeiren vult verder aan: “Artikel 3 van het Europees Verdrag van de Rechten van de mens zegt ondubbelzinnig en duidelijk dat niemand in de EU mag onderworpen worden aan folteringen of onmenselijke vernederingen of bestraffingen. Dat Spanje dit artikel met de voeten treedt is dan ook overduidelijk. Het is voor ons dan ook onbegrijpelijk dat 11-11-11 de ogen sluit voor dit onrecht in Europa”.

Tot voldoening van de bestuursleden van N-VA werd in het Vlaams Parlement unaniem een resolutie goedgekeurd en veroordeelt dit parlement "ten strengste het buitensporig geweld van de Spaanse autoriteiten, dringt het aan op dialoog en stelt het voor de internationale gemeenschap een bemiddelende rol te laten spelen”.  Zij zijn dan ook bijzonder verheugd dat de partij van ons gemeentebestuur deze resolutie met volle overtuiging mee heeft goedgekeurd en hopen ook 11-11-11 dit ook onder ogen zal zien.