Veilig thuis in een welvarend Wuustwezel

Beste Wuustwezelnaar,

We zijn weer zes jaar verder, sinds N-VA Wuustwezel voor het eerst opkwam, met succes, en mee zetelde in het Gemeentebestuur en OCMW. Zes jaar van hard werk, een hoge inzet, de groei van onze partij en de goesting om er terug in te vliegen voor de komende zes jaar, maar wel als besturende partij. We kunnen rekenen op een sterke groep van kandidaten en medewerkers. Heel wat nieuwe en jonge mensen, uit alle deelgemeentes en gehuchten, zetten mee hun schouders mee onder ons project en steunen ons verhaal.

De “kracht van verandering” was (en is nog steeds) onze slogan. Maar N-VA is inmiddels een nog sterkere partij, niet alleen federaal en in Vlaanderen, maar ook in Wuustwezel, hebben we al veel veranderd. De verandering werkt!

Wuustwezel is een mooie gemeente om in te leven en in te wonen, en een levendige gemeenschap. Daar zijn we trots op en dat willen wij versterken! Er is nood aan creatieve antwoorden en aan een langetermijnvisie. De N-VA-ploeg wil niet alleen werken aan Wuustwezel van morgen, maar ook aan Wuustwezel van overmorgen.

N-VA Wuustwezel maakt deel uit van een nationale partij, een warme politieke familie met contacten over heel Vlaanderen. Wij werken als deel van een sterke en overtuigde partij. En dit in het belang van elke Wuustwezelnaar.

Uw mening is van onschatbare waarde geweest bij de opmaak van ons verkiezingsprogramma. Tijdens onze wijkbezoeken en in de enquête lieten jullie heel wat info achter. Zo vernamen we van jullie wat er goed is, en wat nog beter kan.

Via ons huis-aan-huis blad houden we U op de hoogte van onze acties en activiteiten. Communicatie, politieke ernst en vakmanschap, met een warm hart voor de burger. Elk lid van onze ploeg en onze kieslijst is specialist in zijn domein. Wij zullen spoedig onze kandidaten, met hun competenties, voorstellen.  

Hieronder vindt u onze speerpunten en ons volledig programma. Voor wat duiding bij onze verschillende programmapunten kunt u hiernaast onder bijlage(n) op de link "programma N-VA Wuustwezel 2018-2023" drukken. Een tiental thema’s, belicht vanuit drie invalshoeken: de burger op de eerste plaats, levenskwaliteit, warm wonen (en werken) in Wuustwezel. We starten met een schets van de situatie en onze visie, en nadien onze doelstellingen. Wij wensen U alvast veel leesgenot, voor vragen kan U steeds bij ons terecht.

N-VA Wuustwezel kiest voor een sociale, ondernemingsvriendelijke, dienstverlenende, veilig en vlot bereikbare, landelijke gemeente, waar wonen en werken aangenaam is. Veilig thuis in een welvarend Wuustwezel! Wij rekenen op uw steun!

Jos van Hasselt                                                          Koen Van Putte

Voorzitter N-VA Wuustwezel                              Lijsttrekker N-VA Wuustwezel        

speerpunt 1: veilig thuis in Wuustwezel

  • Kerntaak van de politie: een efficiënte preventie en bestrijding van de criminaliteit, om de veiligheid van de burger te garanderen.
  • Kleine criminaliteit aanpakken en bestraffen (bv. actie tegen drugdealers en –zones).
  • BIN’s blijven stimuleren en ondersteunen door de gemeente.
  • De zin voor verantwoordelijkheid van de burger moet ernstig genomen worden.
  • “Ken uw wijkagent” is meer dan een motto, voor een optimaal contact tussen burgers en politie. 

speerpunt 2: vlot en veilig verkeer in Wuustwezel

  • Goed onderhouden wegen, brede en aparte fiets-, voet- en wandelpaden, voldoende oversteekplaatsen en parkeergelegenheid, voor een vlot en veilig verkeer.
  • Minstens 1 bushalte in elke deelgemeente, aangepast voor mindervaliden.
  • Bepalen van de max. snelheid, en controles, in functie van een vlotte/ veilige verkeerssituatie.
  • Gevaarlijke kruispunten in kaart brengen, mogelijk conflictvrij maken voor alle weggebruikers.
  • Om snelheid af te remmen, pas als laatste kiezen voor verkeersdrempels.

speerpunt 3: betaalbaar en fijn wonen in Wuustwezel

  • N-VA wil Wuustwezel besturen als een goede huisvader, de uitgaven beheersen en een gezond financieel beleid voeren.
  • Gemeentebelastingen (nu 7 %) evalueren, én verlagen, mits de schuldgraad niet stijgt.
  • Onze eigen jongeren, hun gezinnen, en ook de senioren, moeten hier kunnen blijven wonen.
  • Zorgwoningen stimuleren en woonzorgcentra betaalbaar houden.
  • Voorrangsregels voor eigen inwoners bij eigen (en voor ieders beurs) bouwprojecten.

speerpunt 4: inspraak in het bestuur van Wuustwezel

  • N-VA werkt aan een “burgerbegroting”, d.w.z.: de burgers beslissen mee over een percentage van de jaarinkomsten van de personenbelastingen, bv. 7 pct. of +- € 420.000 (voor de volgende legislatuur).
  • Burgers kunnen zelf initiatieven kiezen en nemen om bepaalde zaken aan te pakken, en deze projecten mee realiseren.
  • Meer inspraak in het gemeentebestuur en transparantie voor de burger.

speerpunt 5: ruimtelijke ordening in Wuustwezel

  • Wuustwezel heeft dringend een doordachte en evenwichtige ruimtelijke ordening nodig.
  • Lange termijnvisie & uitwerken van ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) voor alle woonkernen.
  • Duidelijke en evenwichtige bouwregels, voor iedereen, in elke deelgemeente
  • Oprichten van een “bouwcollege”, dat de aspirant-bouwer of ontwikkelaar toelaat zijn bouwplannen toe te lichten en te toetsen aan haalbaarheid en draagvlak binnen Wuustwezel
  • We stappen af van “afspraken gemaakt achter gesloten deuren”.

speerpunt 6: welzijn en welvaart in een warm Wuustwezel

  • N-VA wil voor alle inwoners veel welzijn en samenleven, een gemeente om van te houden
  • Goede balans tussen wonen, werken en vrije tijd, tussen burgers, ondernemers en middenstand, tussen landelijk wonen en de invulling voor landbouw en kmo’s
  • Een plattelandsgemeente, waar de landbouw heel actief is en wederzijds respect tussen burgers en landbouwers van groot belang is
  • Goede afspraken maken goede vrienden, iedereen heeft recht op een gelijke behandeling, binnen het wettelijke kader.

Programmapunt 1: Betrokkenheid bij het bestuur van de gemeente

  • Gemeente- (en andere) raadsleden moeten hun rol ten volle kunnen spelen, zowel in de meerderheid als in de oppositie. Ze moeten betrokken worden bij allerlei vormen van overleg, bezoeken, studies, e.a.
  • Bovendien moeten àlle verslagen en documenten elektronisch beschikbaar zijn, alsook tijdige, correcte en volledige verslagen van de gemeenteraad (GR), van het College van burgemeester |& schepenen (CBS) en de adviesraden.
  • N-VA wil bij de installatie van de nieuwe GR-gebruik maken van de mogelijkheid, om een GR lid als voorzitter van de GR aan te duiden. Een burgemeester kan niet én voorzitter zijn, én het beleid toelichten. 
  • De gemeentelijke communicatie moet objectief, zakelijk, correct, volledig en bovenal voor iedereen verstaanbaar zijn. Geen plaats voor personencultus, zeker geen (al dan niet) verkapte propaganda voor een partij of politieker.
  • Het gemeentelijk loket moet toegankelijk zijn, zowel fysiek als e-loket (voor alle standaard documenten). Het bestuur moet respect opbrengen voor de deskundigheid, neutraliteit, discretie en inspraak van het gemeentepersoneel.
  • Gemeentelijke adviesorganen moeten hun taken naar behoren kunnen vervullen. Ze hebben recht op alle nuttige documenten, informatie en op bijstand van de gemeentelijke administratieve en technische diensten.
  • Met respect voor hun onafhankelijkheid/ deskundigheid, adviesraden mogen geen instrument zijn van politiek getinte bedoelingen, vanuit welke partij ook. Als het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad hun advies niet volgt, dient dit gemotiveerd te worden.
  • N-VA Wuustwezel hecht veel belang aan het feit dat het advies van deze raden een nuttige meerwaarde voor latere beslissingen betekent. Hun advies is immers gebaseerd op info van bij de bron zelf, bij de burger.
  • De gemeente moet dialoog-partners zoeken, zoals wijkraden, buurtcomités en ev. belangenorganisaties, en een dialoog over problemen op gang brengen. Dus eerst inspraakzittingen, i.p.v. infoavonden over kant-en-klare plannen.  
  • Enkel zo komt een echte inspraak tot stand, zullen de mensen zich betrokken voelen, en is er een draagvlak voor beslissingen bij de inwoners. Zelfs kleine projecten met “buurtcontracten” tonen aan dat participatie rendeert.    
  • N-VA streeft op lokaal niveau naar kwaliteit en evaluatie van de regelgeving, vereenvoudiging van administratie, elektronische dienstverlening, waarbij tevens personen met speciale behoeften niet mogen worden vergeten.
  • Het E-loket verdient continue verbetering. Aanvragen van de meest gangbare stukken en documenten, raadplegen van reglementen, moet op een eenvoudigere manier kunnen.
  • Het sluitstuk van de kwaliteitsvolle administratie is een goed georganiseerd klachtenbeheer en een onafhankelijke ombudsdienst. Kleinere zaken kunnen gesignaleerd worden via een meldkaart of een elektronisch meldpunt.
  • De burger wendt zich tot de ombudsdienst, als hij zich onterecht of niet goed behandeld voelt door de gemeentelijke overheid. Deze bemiddelt tussen burger en lokale overheid, en rapporteert hierover aan CBS én GR.
  • In het personeelsbeleid wordt aandacht besteed aan de gender- en diversiteitsdimensie. Vooraleer een beleidsbeslissing te nemen, voert het bestuur ook een gezinstoets uit, om de impact op gezinnen na te gaan.
  • N-VA wenst de gemeente te besturen als “goede huisvader”. Dit betekent het beheersen van de uitgaven, het voeren van een gezond financieel beleid, wat resulteert in het beperken van de belastingdruk voor de Wuustwezelnaars.
  • Wij blijven ijveren voor een (reeds vroeger door ons op de GR voorgestelde) verlaging van de gemeentebelastingen. Onder meer de personenbelasting (nu 7 %) moet naar beneden, al mag dit nooit een verhoging van de schuldengraad betekenen.
  • Ook andere belastingen dienen te worden geëvalueerd. Bv. Belasting op onbebouwde percelen moet herzien worden, en kan in geval van een professionele landbouwactiviteit op het perceel, zelfs afgeschaft worden.  
  • N-VA Wuustwezel werkt ook aan een Burgerbegroting, d.w.z. medezeggenschap voor de burger over de besteding van het gemeentelijk budget van ontvangsten van personenbelastingen.
  • De burger kan meebeslissen over een bepaald percentage van de gebudgetteerde personenbelastingen. Neem bv. ong. € 6 miljoen als budget ontvangsten, neem 7 pct. en je komt aan ong. € 420.000 dat in een burgerbegroting kan gebracht worden, voor de komende legislatuur.
  • Dit laat de burger toe, binnen een afgebakend kader, zelf initiatief en verantwoordelijkheid te nemen om bepaalde problematieken aan te pakken: mee beslissen waaraan het budget kan besteed worden, en projecten indienen om ze vervolgens ook mee te realiseren.

Programmapunt 2: Veiligheid, thuis en onderweg

  • Lokale Politie: het opvangen en begeleiden van slachtoffers van een misdrijf is een prioriteit, moet snel en doeltreffend zijn. Men mag zeker niet de “kleine” criminaliteit uit het oog verliezen.
  • Elke klacht moet ernstig genomen worden, en degelijk opgevolgd. Een terugkoppeling naar de mensen toe, van wat gedaan wordt met info die de politie ontvangt, is essentieel om samen te werken aan een veilige omgeving.
  • Het reglement van de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) is een perfect sluitstuk, dient permanent geëvalueerd, en met de buurgemeentes uit onze politiezone (Wuustwezel-Kalmthout-Essen) afgestemd te worden.    Eerst een verwittiging, en dan pas een boete, zeker bij échte overlast.
  • De efficiënte en effectieve bestrijding van de criminaliteit heeft de hoogste prioriteit naast de preventieve maatregelen. ANPR-camera’s op de gewestwegen moeten in de eerste plaats als veiligheidsschild dienen, en niet voor traject- en snelheidscontroles.
  • De samenwerking tussen PZ Grens en de collega’s van over de grens, dient blijvend ondersteund te worden. Zuiver administratieve taken kunnen ook door anderen vervuld worden. Het vakantietoezicht op woningen verdient zeker wel een pluim en moet verdergezet worden.
  • Sociale controle is nog altijd een belangrijk element in het waarborgen van de veiligheid. Enige onverschilligheid voor wat er in de straat of buurt gebeurt zou moeten plaats maken voor betrokkenheid en verantwoordelijkheidszin.
  • BIN’s met bewoners en zelfstandigen moeten ondersteund worden, indien noodzakelijk ook financieel, zodat ze al hun activiteiten kunnen uitvoeren. De communicatie tussen de BIN’s en de politie moet optimaal blijven.
  • Een goede openbare verlichting en een degelijk onderhoud van het openbaar domein dragen ook bij tot meer veiligheid. Waar mogelijk moet zo snel mogelijk overgeschakeld worden op ledverlichting.
  • Het doven van de straatverlichting bespaart vele kosten (en dit past in het burgemeestersconvenant). Maar nachtverlichting op kruispunten en drukke wegen (ook fietspaden) moet verzekerd blijven, zowel voor het verkeer als voor de veiligheid.
  • N-VA Wuustwezel staat achter een aanspreekbare politie. Burgers die onregelmatigheden vaststellen, moeten de politie daarover gemakkelijk kunnen inlichten, moeten ernstig genomen worden, en zeker niet vernemen dat er “andere prioriteiten” zijn.
  • Er mag ook geen drempel zijn tussen burger en wijkagent. “Ken uw wijkagent” is inmiddels meer dan een slogan, maar toch kent nog niet iedereen zijn (haar) wijkagent, verdere initiatieven zijn aan de orde en aan te moedigen.
  • Een dikke pluim voor onze brandweermannen, ze doen voor onze gemeenschap uitstekend werk. N-VA wil wel kritisch blijven toezien op de werking en de werkmiddelen voor de brandweerzone Rand
  • Voor N-VA blijft investeren in veilige fiets- en voetpaden, en veilige, degelijk verlichte oversteekplaatsen een topprioriteit. We verwachten van de gemeente dat ze de fiets- en voetpaden dan ook zeer goed onderhouden. Ons lokaal autowegennet en het onderhoud ervan, blijft natuurlijk ook van groot belang.
  • Een topprioriteit is het inzetten op de “missing links” in fietsverbindingen tussen onze woongebieden en andere gemeentes. (vb. snel fietspad tussen Wuustwezel-Gooreind)
  • N-VA maakte in 2012 een witboek “veilig verkeer in Wuustwezel”, met een 40tal knelpunten (incl. fiets en voetpaden). Dankzij ons witboek en programma en onze niet aflatende druk, zijn een aantal van deze knelpunten inmiddels aangepakt. Bv. de Bosduinstraat en de Duinenstraat, e.a.
  • N-VA is voorstander van realistische, eenvormige snelheidsbeperkingen. Snelheidszones dienen realistisch afgebakend te worden: dus maximaal toegelaten snelheid in functie van een vlot en veilig verkeer.  
  • Op plaatsen waar vaak dezelfde verkeersovertredingen worden vastgesteld, moet onderzocht worden of de infrastructuur of signalisatie niet kan worden aangepast, wat niet wil zeggen dat er meer flitspalen moeten bijkomen. Gevaarlijke kruispunten in kaart brengen en conflictvrij maken voor iedereen.
  • Flitsen mag geen doel op zich zijn (worden). Snelheidscontroles zijn er enkel voor de verkeersveiligheid, op plaatsen waar te hard rijden grote risico’s inhoudt voor de veiligheid van weggebruikers en omwonenden, niet alleen daar waar enkel de pakkans (aantal boetes) het grootst is.   
  • Pas als laatste optie kiezen voor verkeersdrempels om snelheid af te remmen.  Weg met de bestaande hoge en scherpe verkeersdrempels, die zorgen voor schade aan voertuigen en kwetsuren dan voor meer veiligheid.
  • De drugsproblematiek moet serieus aangepakt worden. De plaatsen waar gedeald wordt zijn bekend, en door de burgers gerapporteerd. Meldingen aan de politie moeten ernstig behandeld worden. De indruk mag niet gewekt worden dat er weinig aan te doen is en dealers straffeloos kunnen opereren.
  • N-VA wilt bovendien meer controle en handhaving op het bestaande reglement van de avond- en nachtwinkels in de gemeente, incl. de wet op verkoop van sigaretten en alcohol aan minderjarigen.

Programmapunt 3: van jong tot oud, elke burger telt mee

  • Onze jeugd heeft ruimte en aandacht nodig. Ruimte om met vrienden samen te komen, te spelen, te sporten, plezier te maken. Aandacht, want ze moeten opgroeien, kunnen studeren en zich kunnen ontplooien.
  • Speelpleinen in eigen buurt, speelstraten tijdens de zomer, sportinfrastructuur, jeugdlokalen, alles is aanwezig in Wuustwezel en dat moet ook zo blijven, onderhouden worden en daar waar nodig nog verbeterd.
  • Een jeugdraad die alle jongeren vertegenwoordigt, jeugdverenigingen die met raad en daad worden bijgestaan, en voldoende subsidies voor infrastructuren zijn prioritair.
  • Oud is niet “out” … ouder worden is geen synoniem voor “passief” worden. Ouderen nemen steeds meer de regie over hun zorg in eigen handen, en geestelijk welzijn staat hoog op de agenda.
  • De Ouderen Advies Raad (OAR) krijgt onze volle steun. Hun adviezen kunnen actief bijdragen in het gemeentelijke seniorenbeleid, en bij het opmaken van een ouderen beleidsplan.
  • In alle beleidsdomeinen moeten we rekening houden met de vergrijzing: aangepaste woningen, aangepaste mobiliteit, boodschappendienst, maaltijden aan huis, seniorensport, minder mobielen centrale (MMC) en handicar, cursussen voor senioren, telefoonnetwerk tegen sociaal isolement.
  • De digitalisering van onze samenleving is een uitdaging, waar onze senioren alleen maar baat bij hebben. Opleiding, een gebruiksvriendelijke webstek en hulp bij invullen van digitale documenten is dan ook aangewezen.
  • Toch moet er oog blijven voor al wie nog niet mee is in de digitale wereld, dus niet alleen senioren. Het gewone loket moet ook nog alle diensten kunnen aanbieden.
  • De strijd tegen vereenzaming en sociaal isolement is van enorm belang. Niet alleen professionele hulpverleners, maar ook buren en mantelzorgers kunnen aanvoelen wanneer iemand eenzaam is, maar moeten dit ook melden. Wij stellen voor een digitaal en/of fysiek meldingspunt op te richten.
  • Senioren willen zo lang mogelijk op eigen benen staan. N-VA wil dan ook projecten voor zorgappartementen gerealiseerd zien. Het nieuwe rusthuis Amandina in Gooreind heeft reeds een aantal serviceflats.
  • De binnenkort ongebruikte site van Sint-Jozef in Gooreind zou zich uitstekend lenen als “senior village”, met zorg- en seniorenappartementen, waarbij de kinderopvang ook een plaats kan krijgen.
  • Aandacht ook voor sport & beweging, alsook intellectuele verrijking. Sport is goed voor de gezondheid en sociaal contact, en wie er niet geraakt, moet kunnen worden gebracht. Een goed vormingsaanbod op maat van de ouderen is ook gewenst, bv. computerlessen en taalopleidingen.
  • Ook op lokaal vlak, wil N-VA een eerlijk en consequent asiel-, migratie- en inburgeringsbeleid, waarbij solidariteit centraal staat. Met een verplicht inburgeringsbeleid dat nieuwkomers voldoende kansen en werkkansen biedt.
  • Er wordt ook voldoende aandacht geschonken aan de nieuwkomer zelf; hij moet de wil tonen om zich daadwerkelijk in te burgeren. Daartegenover staat dan een optimale begeleiding. Prioritair in dit beleid is de verwerving van de kennis van het Nederlands door de nieuwkomer en zijn gezinsleden.
  • Prioritair voor het sociaal beleid is de begeleiding en ondersteuning van alle projecten en initiatieven in het kader van de kansarmoede. De hulpvragers zullen steeds met respect en discretie benaderd worden.
  • Financiële uitkeringen alleen lossen de problemen niet altijd ten gronde op. Leefloon-uitkeringen moeten een tijdelijk ‘sociaal vangnet’ zijn, geen hangmat.  De focus moet liggen op een doorstroming naar een vaste job op de reguliere arbeidsmarkt.
  • Er dient eveneens een volwaardig sociaal netwerk te worden ontwikkeld om langdurig werklozen, nieuwkomers en kansarmen te integreren in het lokale weefsel. Integratietrajecten voor nieuwkomers en kansarmen moeten worden uitgetekend en gecoördineerd door het OCMW en de gemeente.
  • Extra inspanningen worden geleverd om de huisvesting betaalbaar te houden. Bij het bouwen of aanpassen van sociale woningen moet rekening gehouden worden met senioren en met personen met speciale behoeften. Idem voor de toegankelijkheid van alle openbare gebouwen.
  • Om het beleid naar personen met een beperking te verbeteren, stelt de gemeente een mindervaliden beleidsplan op, samen met een adviesraad, waarin ook personen met een beperking vertegenwoordigd zijn.
  • N-VA wil werk maken van uniforme parkeerplaatsen voor mindervaliden, goed en duidelijk zichtbaar, meteen herkenbaar. Meer controles op eventueel misbruik. Waar nodig, rolstoelvriendelijke stoepranden en voetpaden. In elke deelgemeente min. 1 opstapplaats van De Lijn, aangepast voor mindervaliden.
  • N-VA neemt het voortouw in een gemeentelijk ontwikkelingsbeleid. In de gemeentebegroting wordt ontwikkelingssamenwerking nauwkeurig bekeken; en initiatieven van onze inwoners moeten worden gesteund.
  • De onvoorwaardelijke zak geld, die aan ngo’s wordt toegewezen, moet beter en correcter gerechtvaardigd worden. Eén schepen wordt verantwoordelijk voor Europese zaken en ontwikkelingssamenwerking.

Programmapunt 4: Investeren in de toekomst

  • Het gemeentebestuur moet initiatieven nemen, in samenwerking met de private partners, om een voldoende aanbod aan kinderdagverblijven te voorzien, die autonoom en pluralistisch werken.
  • Zij zorgt voor een betaalbare buitenschoolse kinderopvang, los van de school, met een professionele, speelse begeleiding. Optimale toegang, d.w.z. voor en na schooltijd en tijdens de vakantieperiodes, en aan betaalbare tarieven.
  • Tevens zal het gemeentebestuur jonge gezinnen bijstaan in hun zorg voor kinderen. Gezinnen die met vragen zitten over de opvoeding van hun kinderen, verdienen een duwtje in de juiste richting, zonder betutteld te worden.
  • Voor de N-VA zijn de jeugdverenigingen een zinvolle en toekomstgerichte aanvulling in de opvoeding van jongeren tot verantwoordelijke burgers, en dus verdienen ze dan ook een uitgebreide ondersteuning op alle terreinen.
  • In zoverre nog niet voldoende aanwezig dient nog extra geïnvesteerd te worden in ruimtes voor kinderen en jongeren: jeugdlokalen, jeugdhuizen, speelpleinen en -bossen (bv. in de Weekendzone!), sportterreinen, groene ruimtes en fuif- en repetitieruimtes.
  • Jongeren moeten gestimuleerd worden om initiatieven te nemen, te experimenteren en allerlei activiteiten te organiseren waarbij de formaliteiten beperkt worden. Ze kunnen eruit leren, en ervaring opdoen.   
  • De lokale overheid moet de jongeren aansporen om zich, via jeugdorganisaties of in schoolverband, als vrijwilliger in te schakelen in bv. woonzorgcentra. Als onderdeel van een algemene maatschappelijke vorming.
  • N-VA wenst tevens dat de gemeente een bijdrage levert tot de verwezenlijking van een betaalbaar basisonderwijs. Bv. door de organisatie van netoverschrijdend leerlingenvervoer, en speel- en sportaccommodatie.
  • Voor de ouderen, moet de gemeente blijven investeren in senioren-ruimtes, en in zinvolle vrijetijdsbestedingen. Ontmoetingen met het verenigingsleven moeten worden gepland. We moedigen senioren aan, om zich als vrijwilliger mee in te schakelen of andere taken op te nemen in de samenleving.
  • Ouderen moeten zo lang mogelijk in hun eigen omgeving kunnen verblijven. De gemeente investeert in en ondersteunt de coördinatie van de verschillende vormen van bejaardenverzorging aan huis, zowel in openbaar als privaat.
  • N-VA wil onze zorgbehoevenden in Wuustwezel houden, door voldoende bedden in de wooncentra, assistentiewoningen, service- en zorgflats, dat alles in verhouding tot het aantal inwoners. Transparante wachtlijsten voor RVT (rust- en verzorgingstehuis) en ROB (rustoord bejaarden).

Programmapunt 5: Leven en genieten

  • Wuustwezel moet een wandel- en fietsgemeente bij uitstek blijven: goed onderhouden bewegwijzerde fiets- en wandelpaden, veilige fietspaden en -parkings, enz. De toeristische informatie dient beschikbaar te zijn op vrijetijdsuren en via meerdere plaatsen (winkels, cafés, …), en tevens digitaal.
  • Toerisme is een belangrijke, potentiële inkomstenbron voor Wuustwezel, zowel voor de gemeente, maar bovenal voor de lokale middenstand. We willen vooral het dagtoerisme stimuleren, want in deze tijden zijn mensen meer geneigd naar daguitstappen.
  • Onze gemeente is uitermate geschikt voor fietsen, wandelen, paardrijden enz. en dit zou nog meer moeten gepromoot worden. Wij willen ook meer bestaande fiets- en wandelroutes afstemmen op onze eigen horeca.
  • Er is een trend naar kortere en dichtbij huis vakanties. Drie op de 5 overnachtingen in het Vlaams Gewest zijn binnenlands, maar Wuustwezel zit nog achteraan in het peloton. Hoevetoerisme dient worden aangemoedigd.
  • De gemeente stimuleert en ondersteunt wijk- en buurtfeesten, festivals en kermissen. Zo brengen zij leven in de brouwerij, correcte afspraken voor de goede orde mogen niet ontbreken.
  • Vervoer van en naar grote evenementen van de jeugd moet op steun kunnen blijven rekenen. Tevens wenst N-VA, in samenwerking met de omliggende gemeentes, werk te maken van een weekend-nachtbus van/naar Antwerpen.
  • Twee spoorwegstations en drie afritten van de E19 in de buurt, een centrale ligging in de fietsenroutes, de landschapscultuur, het hoevetoerisme en de lokale horeca, allemaal troeven voor de bereikbaarheid voor Wuustwezel!
  • Het succes van de jaarlijkse Dorpsdag in Wuustwezel moet bestendigd worden. Dit feest brengt jaarlijks de burgers in contact met horeca, lokale bedrijven en verenigingen.
  • Zowel vakbonden, mutualiteiten en zuilgebonden organisaties zijn ook aanwezig op de Dorpsdag. N-VA is van mening dat ook politieke partijen een plaats (en stand) verdienen op deze dorpsdag!
  • Over de samenstelling van de horeca, is het natuurlijk wenselijk dat we een goeie mix hebben van cafés en restaurants van diverse aard. Voor eetgelegenheden is het belangrijk te kunnen kiezen tussen een frituur, een eethuis, een volwaardig restaurant, of een klassezaak, voor ieders beurs.  
  • N-VA is tegen een algemeen sluitingsuur voor horecazaken. Uitbaters kunnen zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Overlast kan natuurlijk niet gedoogd worden, niet na, maar ook niet voor een sluitingsuur.

Programmapunt 6: Cultuur voor iedereen

  • We stellen voor Wuustwezel een nieuw lokaal cultuurbeleidsplan op, in overleg met de gemeentelijke cultuurraad. Alle lokale actoren krijgen de kans een inbreng te doen. Samen met de schepen van Cultuur is de vrijetijdsdienst de spil van de beleidsplanning.
  • Het gemeentelijk cultuurbeleidsplan moedigt de samen- en wisselwerking tussen verschillende sectoren aan. Het geeft ook aan hoe banden worden gelegd met het jeugdbeleid, seniorenbeleid, toerisme, feestelijkheden, onderwijs en deeltijds kunstonderwijs.
  • De huidige infrastructuur van zalen en ruimtes dient beschikbaar én betaalbaar te zijn voor alle verenigingen. Dit is met name een probleem voor de zaal Kadans, waar bovendien kandidaat-organisatoren ook wel eens aan het lijntje gehouden worden.
  • Het sociaal-cultureel verenigingsleven wordt ondersteund door het ter beschikking stellen van infrastructuur, logistieke steun, het bekendmaken van activiteiten via gemeentelijke publicaties en de website, advies inzake brandveiligheid, enz. Voor deze dienst kan men terecht bij de vrijetijdsdienst.
  • De eigenheid en onafhankelijkheid van de verenigingen moet gerespecteerd worden. Er moeten er ook impulsen gegeven worden aan experimenten en vernieuwing en drempelverlagende initiatieven voor specifieke doelgroepen (jongeren, senioren, allochtonen, lage inkomens …)
  • Er worden initiatieven genomen om kansarmen en risicogroepen te betrekken bij het cultuurgebeuren. Kennismaking met andere culturen wordt gesteund en gepromoot. Dit bevordert de openheid en verdraagzaamheid. Wij beklemtonen dat dit zeker in de twee richtingen moet gebeuren.
  • De openbare bibliotheek ontwikkelt zich nog verder tot centrum voor informatie en communicatie, waarbij naast het boek, alle andere informatiedragers beschikbaar zijn.
  • Het culturele gebeuren mag zich niet beperken tot de culturele infrastructuur, en dit om zoveel mogelijk mensen meerdere cultuurvormen (muziek, theater, beeldende kunst …) te leren kennen.
  • Wij willen meer kunstwerken op openbare plaatsen (gemeentegebouwen, parken, pleinen en straten) zetten, bij voorkeur van kunstenaars uit onze streek, zodat onze inwoners kunnen kennis maken met hun werk.
  • Niet alle historische gebouwen kunnen worden beschermd en/of aangekocht door de overheid. De gemeente heeft de opdracht niet-beschermde, maar waardevolle gebouwen te helpen bewaren, restaureren en een eigentijdse bestemming te geven.
  • Lokale tradities, gebruiken en volkssporten zijn de moeite waard om in stand gehouden te worden, af te spreken met het verenigingsleven. Ook de rijkdom van het plaatselijk dialect (woorden en klanken) mag niet over het hoofd gezien worden.
  • Wuustwezel ontwikkelt een beleid ter bevordering van het historisch besef van hun burgers. Dit kan door de ondersteuning van de heemkundige kring, het aanmoedigen van historische publicaties en onderzoek, de organisatie van herdenkingen en tentoonstellingen, waarbij ook aan jongeren gedacht wordt.
  • Als N-VA zullen wij zorgdragen voor ons historisch cultureel erfgoed. Ook het cultuurtoerisme verdient meer aandacht. Onze gemeente heeft een aantal gebouwen, straten, figuren enz. waaraan een boeiend verhaal vastzit. Deze kunnen verbonden worden via cultuurhistorische wandel- of fietsroutes.
  • Wij organiseren ter gelegenheid van het Feest van de Vlaamse Gemeenschap een plechtigheid en volksfeest met overwegend Vlaamse en Nederlandstalige inbreng.
  • Fris en eigentijds, worden op de Dag van Europa (9 mei) en de Vredesdag (11 nov) de Europese - en vredesgedachte in de kijker gesteld. Veel aandacht voor de rol en rechten van de regio’s, kleinere volks- en taalgemeenschappen en het autochtone onafhankelijkheidsstreven van andere volkeren.

Programmapunt 7: sport en vrije tijd

  • De gemeente Wuustwezel moet een beleid voeren dat erop gericht is zoveel mogelijk inwoners aan het sporten te krijgen: kinderen, jeugd, studenten, middenklasse, 50-plussers, personen met beperkingen. Een gezond & sportief Wuustwezel!
  • De gemeente beschikt over voldoende basisinfrastructuur, in elke buurt of wijk, om een goed sportaanbod te kunnen waarborgen. Nu nog optimaal gebruiken!  De nieuwe sportinfrastructuur in Gooreind kwam er, en dankzij N-VA werden ook nog subsidies toegekend voor de atletiekpiste.
  • Op pleintjes en parken kunnen, naast speeltoestellen, ook sport- en fitnesstoestellen worden geplaatst. Zo kunnen kinderen, jongeren en senioren naar hartenlust sporten en hun vaardigheden bijschaven.
  • Petanque banen, of grote aangelegde schaakborden vergen slechts kleine investeringen, maar kunnen ware aantrekkingspolen zijn die ontmoetingsplaatsen worden en waarbij ook het sociaal leven toeneemt.
  • Sport voor allen’ acties worden op touw gezet om mensen van alle leeftijden meer en beter te laten sporten. Het is van het allergrootste belang voor een gezonde sportieve gemeente dat alle leeftijdsgroepen worden aangesproken: kleuters, jeugd tot middenklasse en zeker senioren.
  • In samenspraak met de scholen, de sportclubs en de Vlaamse sportfederaties, worden naschoolse sportactiviteiten en initiatielessen georganiseerd, vooral van sporten die al op clubniveau worden beoefend of om een nieuwe sport en sportclub in de gemeente op te starten.
  • N-VA Wuustwezel wil dat de gemeente de sportclubs blijvend ondersteunt.   Nieuwe sporten moeten gepromoot en gestimuleerd worden. Meer aandacht en ondersteuning voor recreatieve sportclubs en sportverenigingen, voor jong en oud en niet zozeer profclubs.
  • Wuustwezel beschikt over een prachtig fiets- en voetpaden netwerk. De focus moet liggen in de ontbrekende schakels in het fietsnetwerk tussen onze woonkernen en andere gemeenten. Bv. een veilig (snel) fietspad tussen Wuustwezel en Gooreind.
  • In het bos van de Franciscanessen bezit de gemeente nog een heel groot stuk grond (vroeger Heidebloem). We voorzien de opbouw van een nieuw gebouw “Heidebloem”, waar plaats is voor een moderne kampplaats of retraitehuis voor jongeren of verenigingen met rondom ruimte voor wandel- en fietspaden.

Programmapunt 8: Ruimtelijke orde, vlot verkeer

  • N-VA wil de open ruimten in Wuustwezel vrijwaren en het landelijk karakter van het buitengebied behouden. Dit kan ook betekenen dat soms ruimte moet worden opgeofferd, om elders een open ruimte te creëren, door her locatie naar de juiste zone.
  • Om te voldoen aan de woonbehoeften, kiest N-VA voor gegroepeerde bebouwing: voldoende mogelijkheden inzake open, halfopen en gesloten bebouwing enerzijds en gemengde particuliere/ sociale woningbouw anderzijds.
  • Wij verkiezen inbreiding in de woonzone, en woonuitbreidingsgebieden die direct aansluiten bij de dorpskernen, bv. de nieuwe woonzone achter het kerkhof van Gooreind. Renovatie van leegstaande en verkrotte panden, moet worden gestimuleerd.
  • N-VA wil er alles aan doen om de (te) hoge prijs van bouwgronden te drukken en zo jonge Wuustwezelnaars de kans geven om in onze gemeente te kunnen blijven wonen. Jonge gezinnen en 2-verdieners, die niet in aanmerking komen voor sociale woningen, mogen niet vergeten worden.
  • N-VA wil dan ook dat er maximaal ingezet wordt om onze eigen jonge inwoners te helpen. Wij pleiten bij de sociale woningbouw voor een groter aanbod aan koopwoningen, dan aan huurwoningen.
  • Er was in deze legislatuur een bouwwoede van appartementen, zodat er ad-hoc een pauze werd ingelast. Inmiddels is deze bouwpauze voor ’t centrum opgeheven, maar Wuustwezel mag niet opnieuw “Betonwezel” worden.
  • Onder druk van N-VA is er voor Wuustwezel een visie ontwikkeld, die echter nog verder afgewerkt en in een RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) gegoten moet worden. Het gemeentelijke ruimtelijke structuurplan is verouderd.
  • Voor elk woongebied (Gooreind-Wuustwezel-Loenhout) dienen duidelijke regels en nieuwe RUP’s opgesteld te worden. De BPA’s van vroeger zijn oubollig.
  • N-VA stelt de oprichting voor van een “Bouwcollege", dat regelmatig samen komt. Dit college laat de aspirant-bouwer of ontwikkelaar toe, zijn bouwplannen toe te lichten en te toetsen aan de haalbaarheid en draagvlak binnen de gemeente.
  • De bouw van grote industriële landbouwbedrijven in de landbouwzones, lokt wel eens kritiek uit. De burgers zijn (begrijpelijk) bezorgd voor de overlast, fijn stof en geurhinder. De landbouwers willen een gezond rendabel bedrijf met minimale overlast voor de omgeving.
  • Alvorens een vergunning aan te vragen, dienen de landbouwers in orde te zijn met de aller strengste milieunormen qua constructies, inplanting, afwatering, uitstoot fijn stof, beperking geur- en alle andere hinder. Deze normen vereisen dan ook immense investeringen.
  • N-VA steunt de landbouw, maar wil ook de burger helpen, om een dialoog tot stand te brengen, wat zeker tot meer wederzijds begrip kan en zal leiden. Landbouweconomie moet kunnen samengaan met ecologie en omgeving.
  • N-VA wil met de nodige zorg en grote aandacht het lokale mobiliteitsplan actualiseren. Dit plan vormt immer niet alleen de basis van het gemeentelijk mobiliteitsbeleid voor de komende jaren, maar is ook een belangrijke indicator voor alle openbare werken.
  • Elke nieuwe, infrastructurele ingreep of andere mobiliteitsmaatregel, moet vooraf aan het beleidsplan getoetst worden. Bij het proces moeten alle belangengroepen en de hele bevolking betrokken worden!
  • Zoals in alle steden en gemeenten, moet ook in Wuustwezel gezorgd worden voor een evenwicht tussen bereikbaarheid en leefbaarheid. Dit betekent ook voldoende en goed gesignaleerde parkeermogelijkheden, een evenwichtig uitgebouwd openbaar vervoersnet en voldoende, veilige fietsstallingen.
  • Verkeersproblematiek: groot probleem is het zware (vracht) verkeer dat dagelijks door onze dorpscentra rijdt. Ringwegen aanleggen rond Loenhout (vooral), en Wuustwezel (in de 2° plaats) klinkt gemakkelijk, maar is te kostelijk, wellicht niet realistisch, en ze versnipperen ook het landschap.
  • Als we naar de oorzaken kijken, zien we allereerst veel sluipverkeer, t.t.z. vrachtwagens die de km heffing proberen te vermijden. We zullen nazien of we andere gewestwegen mee in het systeem van km heffing kunnen opnemen.
  • Erger is het als er zich calamiteiten op de E19 voordoen en al dit verkeer via de dorpskernen wordt geduwd. Het ware aangewezen van een paralelweg aan te leggen langs de Westerkant van de E19, en langs het spoor, tussen Loenhout en Brecht-station (of minstens tot aan de Brechtseweg).
  • Om de veiligheid van de schoolgaande jeugd te bevorderen, worden veilige schoolfietsroutes uitgestippeld, zo veel mogelijk via stille wegen. Deze routes worden aanbevolen aan de scholieren en hun ouders.
  • Openbaar vervoer: snelbusverbindingen en opstapplaatsen moeten herbekeken worden, alsook de laterale busverbindingen naar verschillende scholen in de omgeving. Dit doen we door actief mee te werken met de Antwerpse vervoersregio die meer inspraak van de lokale overheden toelaat.
  • De verbinding van en naar Brecht Station is verbeterd, met een nieuw traject, behalve voor inwoners van Gooreind, die nu ineens moeten overstappen in Wuustwezel, niet echt praktisch. Moet herbezien worden.
  • Het gemeentebestuur stimuleert de verkeersopvoeding. Daarvoor worden onder meer initiatieven genomen in overleg met scholen, want daar start de opvoeding.
  • Maar de verkeersopvoeding richt zich ook tot alle categorieën weggebruikers: de automobilisten, maar ook de zwakke weggebruikers moeten zich ervan bewust zijn dat iedereen het verkeersreglement moet naleven, en dat hun vervoersmiddel veilig en technisch in orde moet zijn.

Programmapunt 9: Aangenaam wonen in Wuustwezel

  • N-VA zet zich in voor schone en keurige straten en pleinen. Dit vergt zowel inspanningen van de eigen gemeentediensten, als het overtuigen van de bevolking om mee zorg te dragen voor het openbaar domein.
  • De gemeente staat in voor het onderhoud van openbare wegen, in alle deelgebieden. Voor de gewestwegen dient de gemeente krachtdadig op te treden om de bevoegde instanties in te lichten over de gebreken en de gewenste wegwerkzaamheden. “Het is een gewestweg” is geen excuus!
  • De gemeente is verplicht om onderhouds- of herstellingswerken uit te voeren zodra zij kennis heeft van slecht onderhouden wegen die schade kunnen veroorzaken aan weggebruikers of gevaarlijke situaties creëren.
  • De gemeente staat ook in voor het organiseren van infoavonden tussen inwoners en de bouwheer met zijn aannemers. Overschrijden van de voorziene einddatum en /of onvolledige afwerking, dienen consequent aangepakt te worden, waarbij een boetesysteem niet mag ontbreken.
  • Als de openbare werken het regelmatig afsluiten van de nutsvoorzieningen vereisen, of wanneer een woning tijdelijk niet bereikbaar wordt, moet dit tijdig vooraf aan alle betrokken inwoners gemeld worden.
  • Een aantal keer per jaar worden zwerfvuilacties georganiseerd en ondersteund, met verenigingen, scholen en vrijwilligers, wat bovendien sensibiliserend werkt. Daarnaast worden in de gemeente voldoende vuilnisbakken voorzien, die ook regelmatig leeg gemaakt worden.
  • Het eventueel sluikstorten naast de vuilnisbakjes, mag eigenlijk geen reden zijn om ze weg te nemen. Bovendien “sluikstort trekt nog meer sluikstort aan”, tijdig verwijderen van sluikstort is een must. De gemeente moet streng optreden tegen alle vormen van sluikstorten, desnoods met GAS-boetes.
  • N-VA duldt geen enkele vorm van sluikstorten, en de pakkans van sluikstorters moet omhoog. De politiezone grens beschikt over mobiele camera’s die kunnen helpen met de zoektocht naar sluikstorters.
  • De gemeente belast IGEAN met een regelmatige huisvuilophaling aan huis. Met vaste regelmaat wordt huisvuil, pmd en groenafval opgehaald. N-VA dringt er wel op aan dat de omhaling van groenafval, terug wekelijks gebeurt, in de periode van maart tot en met oktober, i.p.v. 14-daags.
  • Niet iedereen heeft plaats voor een groencontainer (bv. op appartementen), om van stankhinder en slechte hygiëne, gedurende 14 dagen, en zeker bij warme temperaturen, nog niet te spreken. Bovendien mogen straks meer zaken in de groene container, waardoor een wekelijkse ophaling een must is.
  • N-VA kiest voor een functionele openbare verlichting. Alle vormen van lichtvervuiling worden aangepakt en verboden. Verlichting van openbare gebouwen wordt ’s nachts beperkt of volledig gedoofd, als de veiligheid dit toelaat.
  • Een “verlichting - doofplan” op openbare wegen moet geëvalueerd worden, kan zeker besparingen opleveren. Maar we mogen de veiligheid van verkeer, en het veiligheidsgevoel van de burger zeker niet uit het oog verliezen. Een verlichting om de twee palen te overwegen. Ledverlichting lost ook veel op. 
  • Gescheiden rioleringsstelsels worden de regel en voor het regenwater zal een maximale infiltratie toegepast worden. Bij het opstellen van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen wordt in de stedenbouwkundige voorschriften rekening gehouden met noodzakelijke waterbuffering en –afvoer.
  • Ouderwetse infrastructuur, bv. bovengrondse leidingen, oude palen, afwezigheid van riolering, enz. dient gemoderniseerd te worden. Een groot aandachtspunt bij renovatiewerken van straten en pleinen (o.a. de Weekendzone). Op vele plaatsen ontbreken nog straatnaamborden.
  • Het willekeurig dempen, overwelven en betonneren van grachten en sloten wordt vermeden. Waar mogelijk in de oorspronkelijke staat te herstellen. Zo wordt de problematiek van grondwaterpeil of overstromingsgevaar aangepakt.
  • Een belangrijk criterium bij het aankopen van gemeentevoertuigen, is de Ecoscore. Deze score houdt rekening houdt met laag verbruik, luchtvervuiling, decibels, uitstoot en onderhoudskost.
  • Als N-VA Wuustwezel wensen wij het energieverbruik van alle gemeentediensten drastisch terug te dringen. Investeringen in isolatie en het opwekken van energie moeten daarom degelijk onderzocht worden en geïmplementeerd.  
  • De gemeente neemt verantwoorde maatregelen tegen de hinder van zwerfdieren (duiven, katten …), op een humane en ecologische manier. Ze beschermt streekeigen planten en dieren tegen invasieve exoten.
  • Over Wuustwezel – Bijvriendelijke gemeente is al veel gezegd en geschreven. Tijd voor meer initiatieven! Daarentegen, voor nesten van wespen en processierupsen moet nog een actieplan uitgewerkt worden.
  • N-VA hecht ook enorm veel belang aan dierenwelzijn. Menige inwoner van Wuustwezel heeft één of meerdere huisdieren, incl. paarden. In een landelijke gemeente niet abnormaal, maar uiteraard niet iedereen heeft of wil huisdieren. Toch blijft Wuustwezel een (huis)diervriendelijke gemeente!
  • Dit vereist van de eigenaars de nodige discipline bij wandelingen, de hond, waar aangegeven, aan de leiband te houden en uiteraard het poepje op te ruimen en het zakje mee te nemen tot thuis of de volgende vuilbak. Ook moet de eigenaar zorgen dat er geen overlast is voor de buren, bv. constant geblaf.
  • Maar dieren hebben ook recht op een rustige omgeving. Het afschieten van vuurwerk moet veel strenger gecontroleerd en gesanctioneerd worden. Niet alleen omwille van gevaar voor de omstaanders en huizen in de omgeving, maar ook omwille van de angst die dit bij dieren veroorzaakt.
  • Rust … dat willen we voor iedereen. Industriële of semi-industriële activiteiten, horen niet thuis midden in volgebouwde woonzones, en vragen om een andere locatie, bv. KMO-zones of dun bebouwde zones.
  • Gooreind grenst aan het Groot Schietveld (gemeente Brecht, militair domein), en uiteraard, al sinds vele decennia, wordt er geschoten tijdens de week, bijna altijd overdag. Maar dat is geweten door alle omwonenden, ook voor dat ze hier kwamen wonen.
  • N-VA verzet zich wel tegen de geluidshinder dat het kleiduifschieten op dit schietveld (mocht daar ooit een schietstand komen), met zich meebrengt. Dit betekent een zware verstoring van de rust, vooral in Gooreind, en dan nog ’s avonds en tijdens de weekends. De avond- en weekendrust is heilig! 
  • Op een paar jaar tijd is Wuustwezel gegroeid met een paar duizend inwoners, tot bijna 21.000 intussen. De bouw van ontelbare huizen, maar vooral van appartementen, is daar niet vreemd aan. De “appartementisering” woedt fel.
  • We moeten dringend verder werken aan een lange-termijn visie en werk maken van de opmaak van RUP’s, voor niet alleen de centra, maar het ganse grondgebied; waarbij inbreiding en natuurbehoud vooropgesteld worden.
  • Wuustwezel moet een landelijke en rustige gemeente blijven!

Programmapunt 10: Werken en ondernemen in Wuustwezel

  • N-VA pleit voor het inrichten van bedrijventerreinen op maat van de ondernemer of KMO. De huidige terreinen en KMO-zones zijn soms onvoldoende geschikt, er is nood aan terreinen. De N-VA zal alle actoren op dit vlak samenbrengen en zoeken naar de beste opties.
  • Ook wil N-VA-duidelijkheid (en een nieuw RUP) voor de Verellen site, die, wegens de ligging tussen woonzones, enkel geschikt is voor lichte en milieuvriendelijke bedrijvigheden.
  • Op regionaal niveau blijven we als gemeente ijveren voor een goede ontsluiting, waarbij een vlotte verbinding gegarandeerd blijft, met zo weinig mogelijk hinder voor de dorps- en woonkernen.
  • In het kader van het zware vrachtverkeer dat momenteel vooral de dorpskernen van Loenhout en Wuustwezel (en Gooreind) belast, zeker als er zich calamiteiten voordoen op de E19, zijn we voorstander van bij de keuze van nieuwe KMO-zones, ook richting E19 te kijken.
  • Immers, een nieuwe KMO zone (genre transport en distributiezone, zoals in Meer), zou daar zeker goed gelegen zijn, en extra werkgelegenheid creëren. . Eventueel tegen de reeds eerder gesuggereerde paralelweg (die het verkeer uit de dorpscentra houdt), wat deze dure investering zich laat terugverdienen. 
  • Het ontwerpen van nieuwe ruimte voor bedrijven, zal heel zeker de werkgelegenheid ten goede komen, en dit past ook in onze streven naar meer “werk in eigen dorp/streek”.
  • Tevens wil de N-VA-initiatieven nemen om bedrijven, KMO’s, zelfstandigen en onderwijsinstellingen samen te brengen, zodat er een structureel overleg tot stand komt en ze zich beter op elkaar kunnen afstemmen.
  • Zo weten de onderwijsinstellingen in de onmiddellijke omgeving wat de behoeften zijn op de werkvloer en kunnen de ondernemers zich engageren om voldoende stageplaatsen te voorzien. Leerkrachten krijgen op deze manier de kans om zich bij te scholen en mee te zijn met nieuwe technieken.
  • Landbouwbedrijven zijn essentieel in Wuustwezel. Uiteraard in harmonie met milieu en omgeving, volgens de wettelijke regelgeving, en in goede verstandhouding en wederzijds respect met de burgers.
  • Recent persartikel “Als het van de N-VA afhangt, zijn er straks geen koeien meer” was pure onzin. Kleinschalige landbouw ondersteunen (bio, speciale vleesrassen, e.a.) is ok. Maar de ondersteuning (subsidie) voor bulkproducten (pluimvee, varkens, niet-bio fruit & groenten) bouwen we beter langzaam af.
  • De Boerenbond wil die subsidies voor middelgrote bedrijven (melk, vleesvee, graan) liefst ongewijzigd laten. De banken verrekenen die subsidies rechtstreeks met afbetalingen, zodat het lijkt dat de subsidies naar de banken gaan. N-VA stelt voor dit af te bouwen, doch niet te bruusk (bv. over 10jaar)
  • Ook de gemeente kent de weg van deze subsidies. Deze worden ook al eens gebruikt voor zaken als aanleg van tuinen, parken, fiets landbouwleerpaden, naamplaatjes van boerderijen…. N-VA is van mening dat die subsidies vooral bij en voor de landbouwers zelf moeten blijven.
  • Wuustwezelse landbouwbedrijven kunnen ook mee ingeschakeld worden in het toeristische aanbod. We denken hier zowel aan hoevetoerisme, boerenmarkten, korte keten verkoop, als het ter beschikking stellen van kampplaatsen.
  • Wuustwezel kende (eind 2017) een eerder beperkte werkloosheidsgraad van 5.3 %, vergeleken met de provincie (8.5 %) en Vlaanderen (6.7 %) 6,7 % in het gewest Vlaanderen. Vacatures stegen met 14,6 %, wat in lijn ligt met de provincie en Vlaanderen.
  • N-VA blijft ijveren om de werkloosheid te verlagen, liefst onder de VIJF procent. En om meer werkgelegenheid te creëren, mits meer KMO-ruimte, en motivatie van de ondernemers. Werk in eigen dorp (streek)!