Wuustwezel wacht met de uitrol van een lokale vaccinatiestrategie

Op 8 januari 2021, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

Op donderdag 7 januari lazen we in Het Laatste Nieuws dat Wuustwezel nog niet meteen zal starten met de voorbereiding voor het oprichten van vaccinatiecentra. “Wuustwezel wacht de richtlijnen af”, luidt het.

Wat jammer dat deze meerderheidspartij telkens een afwachtende houding aanneemt en zich nooit zal profileren als een gemeente die het voortouw neemt. Er zijn nochtans gemeenten zoals bijvoorbeeld Evergem of Wingene die dat wel doen omdat ze hun inwoners niet naar omliggende gemeente wil sturen.

In de fasen 1b en 2 zullen de lokale besturen een cruciale rol spelen in de vaccinatie van de 65-plussers en de brede bevolking. De federale en Vlaamse overheid verwachten dat 70% van de bevolking zich zal laten vaccineren. Ze kijken naar de lokale besturen om die doelstelling te halen. Nabijheid speelt daar een belangrijke rol: hoe dichter bij huis, hoe sneller mensen zich zullen laten vaccineren en hoe minder lang ze in de wachtrij staan.

Waarom gaat onze gemeente nu al niet opzoek naar geschikte locaties per deelgemeente en het nodige aantal verpleegkundigen die ze daarvoor moet inzetten? Of waarom bereidt de gemeente de logistieke aanpak nog niet voor (transport vaccin, temperatuur,…). Als de gemeente te lang wacht zijn we misschien niet goed genoeg voorbereid om onze inwoners zo snel mogelijk te beschermen tegen het COVID19-virus.

N-VA Wuustwezel diende alvast een agendapunt in op de gemeenteraad van 25 januari 2021 om vaccinatiecentra op te zetten in Loenhout, Wuustwezel en Gooreind.