Wat met de Mariagrot in de Mansionstraat in Gooreind?

Op 6 december 2023, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme)

N-VA Wuustwezel stelt zich in de eerste plaats vragen over de bedragen die worden opgesomd. Het bedrag dat het gemeentebestuur begroot voor het herstel van de grot is €130.000, best wel een hoog bedrag zo horen we van diverse aannemers. Kan dit niet goedkoper?Jazeker, bevestigen diverse WZC's in de regio die ook een grot(je) hebben. De prijs voor het kunstwerk, €20000 (ontwerp, plaatsing en materiaal inclusief), lijkt dan weer aan de lage kant.
"Hoe komt het dat de vorige herstelling nu weeral verduurd is? Idem voor de Klot trouwens. Controleren we de opleveringen voldoende?" vraagt Werner zich terecht af.

De tegenkantingen tegen het gedwongen moderniseren van onze cultuur en waarden begrijpen we volledig. We moeten trots zijn en blijven op onze geschiedenis. Alle zekerheden lijken tegenwoordig moedwillig op de schop te gaan. Diegenen die niet kunnen of willen volgen, laat men achter. Dit is niet de samenleving waar N-VA Wuustwezel voor staat, wel integendeel. De beroering van de mensen is erg groot, ook de niet wekelijkse kerkbezoekers hebben nood aan rust en bezinning. Maria verscheen volgens de bijbel in een grot, dat hoeft niet gemoderniseerd te worden. Laat het grot zijn en blijven.

Werner: "We hebben destijds een legaat aanvaard met voorwaarden, nl. het bewaren van de grot bij de overdracht van gronden. We gaven toen ons woord welke notarieel vis astgelegd, dan moeten we dat ook houden."