PARKEERVERBOD IN STIJGBEUGELDREEF: NOODZAKELIJKE MAATREGEL OF BEGIN VAN OVERREGLEMENTERING?

Op 1 juni 2025, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeer en openbare werken, verkeersveiligheid

Op de gemeenteraad van maandag 26 mei werd op voorstel van het gemeentebestuur beslist om in de Stijgbeugeldreef, een doodlopende zandweg en zijstraat van de Bleken, aan beide zijden een stilstands- en parkeerverbod in te stellen. De maatregel komt er op vraag van enkele bewoners, die melden dat geparkeerde voertuigen de doorgang voor hulpdiensten belemmeren. N-VA Wuustwezel heeft hierbij grote bedenkingen.

Hoewel het belang van vrije doorgang voor hulpdiensten buiten kijf staat, roept deze beslissing volgens de N-VA vragen op over proportionaliteit en precedentwerking. “Ook met bestaande regelgeving en gerichte handhaving door de ordediensten kan worden opgetreden tegen "fout"-parkeren zonder dat extra verkeerborden nodig zijn,” zegt N-VA gemeenteraadslid Koen Van Putte. “Als we op elke plaats waar foutparkeren mogelijk is parkeerverbodsborden gaan plaatsen, dan moeten we straks heel wat straten in onze gemeente voorzien van extra signalisatie,” gaat Koen Van Putte verder, “Nochtans is het wettelijk verplicht om bij het parkeren altijd voldoende ruimte te laten voor hulpdiensten. Dat geldt overal, niet alleen in de Stijgbeugeldreef.”

Volgens de N-VA zet de situatie het bredere debat op scherp: hoe ver moet een gemeente gaan in het plaatsen van verbodsborden, en waar ligt de grens tussen handhaving en overregulering?

De lokale N-VA-afdeling is niet te spreken over deze evolutie. “We begrijpen de bezorgdheid van bewoners, maar dit soort maatregelen dreigt uit te monden in een wildgroei aan borden en regels,” stelt de partij. “We pleiten voor gezond verstand en consequente handhaving van bestaande wetgeving, in plaats van telkens nieuwe reglementen te creëren.”

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is