Verkoop pastorie van Gooreind

Op 3 maart 2016, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme), Lokale economie
Oude Pastorie Gooreind

Allereerst betreurt de N-VA fractie het dat het waardevolle patrimonium van onze gemeente verder wordt afgebouwd.

De unieke ligging van de oude pastorij is een pareltje in Gooreind en dit verdwijnt nu door de verkoop. Wij hadden liever gehad dat dit gebouw in eigendom van de gemeente zou zijn gebleven. Men had het dan kunnen verbouwen tot een horecazaak met bijvoorbeeld een kleine multifunctionele ruimte waar kleinere theatervoorstellingen, voordrachten of exposities in zouden kunnen plaatsvinden.

Om nu de potentiële private koper te verplichten er een horecazaak in te vestigen gaat voor ons echter te ver. Andere mogelijke potentiële kopers, bv vrije beroepen of privéondernemers, worden met deze verplichting uitgesloten. Voor de N-VA fractie is het belangrijk dat de verkoop, als er toch beslist is te verkopen, zo veel mogelijk zal opleveren. Het uitsluiten van een aantal potentiële kopers zal de prijs zeker niet opdrijven.

Ook de onlineverkoop zal hiertoe geen positieve bijdrage leveren. Uit de recente verkoop van de het oude gemeentehuis in Wuustwezel en Loenhout is duidelijk gebleken dat die vooropgestelde marktverruiming er eigenlijk geen is. Slecht 2 biedingen hebben we toen kunnen noteren. Wij zijn er nog steeds van overtuigd dat een openbare verkoop, waarbij partijen tegen elkaar kunnen opbieden, meer zou hebben opgebracht. In deze context kunnen wij ook verwijzen naar een antwoord van Geert Bourgeois op een parlementaire vraag dd. 19 januari 2012 die stelde dat:

• de openbare verkoop het meeste aansluit bij het gelijkheidsbeginsel
  • de openbare verkoop de meeste waarborgen biedt voor de beste prijs. (Staat trouwens ook vermeld in de ontwerpnotulen )

Wij hebben om al bovenstaande redenen tegengestemd.