N-VA Wuustwezel zet in op veilige schoolroutes

Op 30 maart 2021, over deze onderwerpen: Verkeer en openbare werken, verkeersveiligheid

Op voorstel van N-VA zal de gemeente Wuustwezel onderzoeken op welke schoolroutes extra signalisatie of infrastructurele maatregelen nodig zijn om leerlingen veilig met de fiets naar school te laten gaan. “We zijn blij dat de voltallige gemeenteraad ons voorstel heeft goedgekeurd.”, zegt fractieleider Amber Vermeiren. “Dat laat zien dat in Wuustwezel verkeersveiligheid erg hoog op de agenda staat.”

Sinds dit jaar kunnen lokale besturen ook een subsidieaanvraag indienen voor veilige schoolroutes. Een schoolroute is een route die verschillende scholieren te voet of met de fiets op het woonschooltraject gebruiken tijdens de uren die voorafgaan aan de opening van de school en die volgen op de sluiting van de school. De gemeente kan per schoolroute maximaal 100.000 euro subsidie krijgen. De Vlaamse Regering zal maximaal 50% van de uitgaven die voor subsidie in aanmerking komen, uitbetalen. De gemeente Wuustwezel kan elk jaar één subsidieaanvraag indienen voor maximaal vijf schoolroutes op haar grondgebied.

Zowel voor verkeersignalisatie als voor de uitgaven van infrastructurele maatregelen kan Wuustwezel een subsidie aanvragen. Amber Vermeiren verduidelijkt: “Concreet gaat het dan bijvoorbeeld over het plaatsen van verkeersborden, wegmarkeringen, attentiepalen, verlichting, maar ook over een verbreding van het voetpad, een veiligere oversteekplaats, fietssuggestiestroken, verkeersdrempels of rijbaankussens.”

Het voorstel werd unaniem

Goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 maart 2021.

Contact: Amber Vermeiren, fractieleider N-VA: 0376 76 88 03