N-VA Wuustwezel pleit voor verdere promotie European Disability Card

Op 30 maart 2021, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

N-VA bracht op de gemeenteraad van maart 2021 een voorstel om de European Disability Card volledig te accepteren en verder te promoten bij alle gemeentelijke diensten, verenigingen en hulpdiensten in Wuustwezel. Het voorstel werd unaniem goedgekeurd op de gemeenteraad. “Blij dat mensen met een beperking nu ook in Wuustwezel gebruik kunnen maken van de EDC-kaart”, zegt Jos van Hasselt.

De European Disability Card werd destijds ontworpen door Pieter Paul Moens (N-VA). Vandaag de dag promoot hij de EDC-kaart steeds met veel enthousiasme. De EDC-kaart wordt niet alleen toegekend aan personen met een zichtbare handicap, maar ook aan personen met een niet (of minder) zichtbare beperking.  De kaart dient als bewijs van een persoonlijke beperking, en geeft de houder niet meer rechten of plichten dan een andere burger, en zorgt dus voor meer begrip in bepaalde situaties

N-VA Wuustwezel diende een voorstel in om de EDC-kaart te promoten in Wuustwezel. “De EDC-kaart of Europese Handicapkaart mag dan al wel gekend zijn, ze is nog niet helemaal ingeburgerd in onze gemeente en omstreken”, zegt N-VA gemeenteraadslid Jos van Hasselt. “De EDC-kaart geeft veel voordelen aan mensen met een beperking bij cultuur-, sport- en vrijetijdsbewegingen. “En als je ze voorlegt aan de politie, de brandweer en andere hulpdiensten, dan kunnen zij de situatie veel beter inschatten. Dat komt de houder van de EDC kaart alleen maar ten goede.”

De gemeenteraad gaat unaniem akkoord met het gebruik en de promotie van de EDC-kaart

Contact: Jos van Hasselt, gemeenteraadslid N-VA: 0476/4170 37