Met CD&V geen belastingverlaging tot 2019

Op 9 december 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Naar aanleiding van de budgetbespreking 2016 en de nieuwe meerjarenplanning 2014-2019 deed de N-VA fractie van Wuustwezel in de jongste gemeenteraad van een opmerkelijk voorstel. De aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting bedraagt in Wuustwezel 7%. Het CD&V bestuur wilde dit percentage vastleggen tot in 2019. De N-VA diende echter een amendement in om het percentage jaarlijks ter herziening voor te leggen aan de gemeenteraad.

Koen van Putte zeg hierover: “  Het bestuur zegt dat dat de gemeente zich in een zeer goede financiële positie bevindt.  De N-VA fractie is dan ook van mening dat de deze goede financiële situatie zich ook moet kunnen vertalen naar een dadelijk voelbaar voordeel voor de inwoners van Wuustwezel. Daarom deden wij het voorstel de aanslagvoet voor de aanvullende gemeentebelasting jaarlijks te herbekijken in functie van de financiële draagkracht van de gemeente. Met een beetje goede wil is een daling van deze belasting echt wel mogelijk.
Gelet op de verspilzucht van de vorige federale regeringen zal de bevolking al een serieuze inspanning moeten doen om de balans in evenwicht te krijgen. Een verlaging van de gemeentebelasting zou voor de mensen dan ook een opsteker kunnen zijn.”

Het CD&V-bestuur had er helaas geen oren naar en stemde het voorstel weg, Open VLD en Plus onthielden zich.