Meerderheid blijft gemeenteraad van Wuustwezel uithollen

Op 4 februari 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De gemeenteraad van Wuustwezel verliest steeds meer inspraak. Het college van burgemeester en schepen geeft zichzelf nog meer bevoegdheden door beslissingen die aan de gemeenteraad toekomen te delegeren naar zichzelf. “De eerste gemeenteraad van 2022 is achter de rug en alweer worden procedures in gang gezet om de gemeenteraad verder uit te hollen”, zegt fractieleidster Amber Vermeiren.

In Wuustwezel staan er de komende jaren enkele belangrijke projecten op de planning zoals de verbouwing van GLS De Wissel, een onderzoek naar het nieuwe gemeentehuis of de heraanleg van de Biest. Stuk voor stuk belangrijke projecten waar de gemeente enorme bedragen in investeert.

Sinds 2020 heeft de gemeenteraad geen beslissingsbevoegdheid meer over grote investeringen in Wuustwezel. De meerderheid heeft er via het decreet Lokaal Bestuur voor gezorgd dat enkel het college van burgemeester en schepenen kan beslissen over bijvoorbeeld de plaatsingsprocedure, de bepaling van de voorwaarden of de toekenning en uitvoering van overheidsopdrachten.

Tijdens de gemeenteraad van januari 2022 werd opnieuw een bevoegdheid gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen. Nu zal de gemeenteraad ook geen inspraak meer hebben over onder andere het organogram van het gemeentebestuur, de selectie van het personeel en reglementen over personeelsaangelegenheden.

“De gemeenteraad is en blijft een belangrijk controleorgaan”, zegt N-VA-fractieleider Amber Vermeiren. “Ook al zijn delegaties naar het college perfect mogelijk volgens het decreet Lokaal Bestuur, het komt de burger in Wuustwezel absoluut niet ten goede. Al meer dan 45 jaar heeft CD&V een absolute meerderheid in Wuustwezel waardoor ze sowieso al veel macht kunnen uitoefenen. De gemeenteraad uithollen zorgt ervoor dat er minder transparantie is naar de gemeenteraad en de inwoners. Bovendien worden er steeds minder gemeenteraden georganiseerd. Het decreet verplicht om ten minste 10 gemeenteraden per jaar te organiseren, maar in Wuustwezel zullen er dit jaar maar 9 doorgaan. Nog maar eens het teken dat men er alles aan wil doen om de oppositie volledig lam te maken.”