Geen geldautomaat in Loenhout

Op 8 december 2022, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW, Lokale economie, Wonen

N-VA Wuustwezel kaart het gebrek aan bankautomaten in de gemeente al jarenlang aan. Om aan die bezorgdheid tegemoet te komen, kwam het gemeentebestuur met een voorstel: er komt een bankautomaat van Batopin aan de Kerkplaats in Gooreind en in Wuustwezel. “We vinden het goed dat de gemeente zoekt naar oplossingen”, zegt raadslid Werner Vanden Eynden. “Maar dat men voor het meest prangende probleem in Loenhout nog altijd geen oplossing gevonden heeft, is voor veel mensen een doorn in het oog.”

In Wuustwezel zijn er steeds meer bankkantoren die een voor een hun bankautomaten sluiten. Veel mensen betalen tegenwoordig vaak elektronisch waardoor ze minder cash geld gaan afhalen. In Wuustwezel zijn er momenteel nog vier bankautomaten, in Gooreind één en in Loenhout sloot de laatste bankautomaat enkele jaren geleden zijn deuren.

Voor veel mensen blijven geldautomaten nog wel belangrijk. Vandaar dat N-VA Wuustwezel het belang van voldoende bankautomaten heeft blijven benadrukken. Het bestuur kwam vervolgens met een voorstel: aan de Kerkplaats in Gooreind neemt men twee parkeerplaatsen weg voor de installatie van een geldautomaat van Batopin, een initiatief van vier Belgische grootbanken. Op lange termijn wordt er ook een geldautomaat voorzien in Wuustwezel.

“Op het eerste zicht lijkt dit een goede oplossing, maar aan die constructie zijn toch wat nadelen verbonden”, zegt Vanden Eynden. “Er heerst de vrees dat het afhalen van geld via zo’n automaten betalend zal worden. Daarnaast is het vreemd dat de gemeente publieke grond gratis ter beschikking stelt aan een bank. Verdienen onze banken niet voldoende om zelf vastgoed te verwerven? Mag straks de lokale bakker of aardbeiteler ook gratis een automaat plaatsen op publiek domein?”

Het goedgekeurde voorstel biedt helaas nog steeds geen oplossing voor Loenhout. N-VA Wuustwezel heeft zich bij de stemming dan ook onthouden. “Een voorstel met Loenhout erbij  -of ALLES of NIETS- was moediger geweest”, zegt Vanden Eynden. “In Gooreind is er op 600 meter van de Kerkplaats nog altijd een bestaande bankautomaat. Dus daar is het probleem helemaal niet zo groot. Loenhout verdient een automaat en dus beter.”