CD&V Wuustwezel buist ook in 2de zit over de hele lijn

Op 5 augustus 2015, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

Het door het OCMW-bestuur van Wuustwezel ingediende dossier “verzelfstandiging van het woonzorgcentrum St. Jozef” werd door het Agentschap Binnenlands bestuur voor de tweede maal niet goedgekeurd.

N-VA mandataris, Werner Vandeneynden, maakte in de OCMW-raad reeds brandhout van het plan en zegt: “Elke verbintenisverklaring om tot een gegarandeerde kostenverlaging te komen ontbrak. De N-VA zeurden, waren verzuurd of zogezegd tegen het personeel! Toen we spraken over de responsabiliseringspremie, de knowhow die een luchtkasteel was, de partnerkeuze die -zacht uitgedrukt-  dubieus was, de loonmassa die voor en na de verzelfstandiging de zelfde was en bleef, de CAO die geen soelaas zou bieden de eerste jaren... WIJ HADDEN GELIJK EN WIJ KRIJGEN HET NU  OOK!!

Zelfs het rechtsgeldig oprichten van een VZW, iets wat de eerste de beste sportclub wel kan, lukte niet voor dit CD&V-bestuur. Bovendien was er totaal geen actieplan ingeval de samenwerking niet zou lukken en zouden de leden van de VZW Amate voor het leven benoemd worden en zo mogelijkheid worden geboden hun eigen opvolging te regelen.”

Men liet het financieel plan goedkeuren door bedrijfsrevisoren alvorens er maanden later pas met de vakbonden werden gesproken over de loonkost, die overigens bijna even groot bleef als voor een verzelfstandiging. De N-VA heeft steeds aangedrongen op garanties en uitvoerbare afspraken, zodat de inspanningen die het personeel zou moeten leveren duurzaam zouden zijn. De vakbonden gaven hun goedkeuring over het loonakkoord, doch met de geschreven mededeling dat zij NIET akkoord gingen met de verzelfstandiging.

Omwille van al deze elementen heeft de N-VA fractie zowel in de OCMW-raad als in de gemeenteraad nog meermaals aangedrongen om voorafgaandelijk advies in te winnen bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.  De CD&V-bestuursploegen  wilde hier echter niet op ingaan. De klacht die N-VA indiende hoefde voor het agentschap Binnenlandse Bestuur zelfs niet behandeld te worden, het ingediende dossier werd immers als onvoldoende beoordeeld.

Werner Vandeneynden vervolgt :”Ondertussen betaalde het OCMW-bestuur al wel een equivalent van een jaarwedde van een full-time verzorgende (50.000 €!!)  aan advocaatkosten,  zonder dat het ook maar enige zoden aan de dijk heeft gebracht. Dit geld van de Wuustwezelse belastingbetaler verdient een véél betere besteding, toch?

Bovendien kan je voor opnamebeleid, bijscholingen en heel wat andere zaken WEL DEGELIJK samenwerken, wij zijn er voorstander van, zonder dat je verregaande verbintenissen aangaat.”

N-VA kijkt dan ook reikhalzend uit naar de volgende stap van CD&V in dit dossier en zegt de hand uit te steken om mee te werken aan een goede kostenbeheersing. Zij hoopt dat het CD&V-bestuur eindelijk eens durft te luisteren naar goede raad, en zal in ieder geval kritisch de uitgaven van het Wuustwezelse belastinggeld blijven bewaken.

Ook N-VA Wuustwezel is teleurgesteld en gefrustreerd, zoals het OCMW- en gemeentebestuur liet weten maar niet omdat het Agentschap Binnenlands Bestuur zijn werk deed en het dossier afkeurde, doch wel omwille van het geklungel in dit dossier en al het weggegooide geld. Een student kan klagen over de leraar, OF zich vragen stellen over z’n eigen examen als hij gebuisd is.